Eerder schreef ik hier over een project waarin de manuscripten van Madame Bovary worden getranscribeerd.

Een vergelijkbaar project, dat overigens kennelijk de laatste tijd niet meer wordt bijgewerkt, is ‘History in the Making‘, een editie van het materiaal voor één van de hoofdstukken van Flauberts Education Sentimentale. In deze editie is bijzondere aandacht voor de verbanden tussen de inhoud van het verhaal en de historische omstandigheden van het voorjaar van 1848.

De transcripties zijn gemaakt in Word, en worden als JPEG-afbeeldingen ter beschikking gesteld. Geen vooruitstrevende keuze, maar misschien wel praktisch (zie een gemiddelde pagina en z’n transcriptie). Sommige onderdelen van de trascripties zijn gelinkt aan historische aantekeningen.

Centrale bevinding van de editeur: The genetic editor is engaged in a kind of ‘reclamation work’ designed to reveal the rich deposits of the avant-texte lying beneath the surface of the definitive version. Hypertext makes the goal of the genetic editor – to expose the avant-texte in all its complexity – a realisable goal. With the aid of hypertext technology it is possible for the user to, as it were, lean over the shoulder of the writer and witness the intricate processes involved in the development of his work.

Geplaatst in 18e eeuw, editie, weblog digital humanities

Reageer