We willen natuurlijk graag mooie edities maken, en waarschijnlijk denken we bij dat ‘mooi’ in de eerste plaats aan de inhoud: interessante teksten, zorgvuldig geselecteerd, goed geannoteerd, adequaat verantwoord.

Dan is het schokkend om kennis te nemen van het feit dat gebruikers zich in 50 milliseconden een oordeel vormen over de bruikbaarheid en aantrekkelijkheid van een website. Zie “Web users judge sites in the blink of an eye – Potential readers can make snap decisions in just 50 milliseconds“.

Omdat gebruikers – het zijn ook maar mensen – een hekel hebben aan cognitieve dissonantie, zullen ze na een positieve eerste indruk ook de inhoud van de site positiever beoordelen. Kortom: we kunnen nog zo goed ons best doen op goede annotaties, als we niet zorgen voor een aantrekkelijke vormgeving (dus: een als aantrekkelijk beoordeelde vormgeving, niet noodzakelijkerwijs het werk van een professioneel vormgever) is het moeilijk onze edities bij een iets wijder publiek geaccepteerd te krijgen.

Maar misschien is dit eigenlijk niet veel anders dan in de wereld van het boek?

Geplaatst in diversen, weblog digital humanities

Comments are closed.