Vaak wil je in een artikel, of op een weblog, verwijzen naar een website. Als er echter één ding zeker is in het leven, dan is het wel dat websites verhuizen, veranderen, of te gronde gaan. Daarmee heeft zo’n verwijzing nog maar weing zin. Vooral in wetenschappelijke artikelen is dat onwenselijk.

Vandaar de waarde van WebCite, een initiatief om websites te archiveren waarnaar in wetenschappelijke publicaties wordt verwezen. Webcite beoogt dus niet de archivering van het hele internet, zoals de Wayback machine van het Internet Archive, maar alleen de pagina’s waarnaar verwezen wordt in wetenschappelijke publicaties. Dat houdt de taak een beetje overzichtelijk. Het idee is dat WebCite uiteindelijk een consortium wordt dat door de tijdschriften wordt gefinancierd. Op het moment doen ruim 100 tijdschriften mee, vooral uit de medische hoek.

Overigens: op basis van de genoemde Wayback machine maakte iemand een hilarisch stuk over het uiterlijk van websites in 1996: Pepsi, McDonald, Coca Cola. Om nostalgisch van te worden…

Geplaatst in duurzaamheid, weblog digital humanities

Reageer