Op het Open Access forum komt de volgende vraag aan de orde:

Would anyone on the list have concrete and specific examples of books that prove the following proposition:
Allowing free, open, and ongoing access (online) to the full text of a commercially-published, non-fiction book does NOT hurt sales of that book and, in fact, can (and does) stimulate sales of that book, especially if the online version gets sufficient “buzz” on the Internet, in blogs, in e-mail lists, etc. [...]

Peter Suber verwijst in zijn antwoord naar een serie blog postings, waarvan het meerendeel refereert aan de ervaringen van de National Academies Press in de VS. De National Academies Press maakt meer dan 3700 wetenschappelijke monografieën gratis en volledig toegankelijk via het internet. Dat is een winstgevende bezigheid, omdat die strategie de boeken onder de aandacht brengt bij belangstellenden. Een klein deel van die belangstellenden koopt een boek of een pdf na het boek via een zoekmachine te hebben gevonden.

Michael Jensen, Director of Strategic Web Communications van de National Academies Press, argumenteerde eerder dat uitgevers te zeer focussen op de titels die ze op korte termijn kunnen verkopen, terwijl er elke dag weer nieuwe geïnteresseerden in een titel bijkomen.

Overigens zijn de boeken op de site van de National Academies Press op een buitengewoon innovatieve manier ontsloten. Zoeken op een zoekterm levert bijvoorbeeld onder andere een ‘cloud’ van gerelateerde termen in de gevonden publicaties (bijvoorbeeld: zoeken op hiv). Boeken kunnen worden gelezen maar ook worden ‘geskimd’: het skimmen van een hoofdstuk resulteert in een selectie van passages uit dat hoofdsstuk en een lijst van sleutelwoorden voor dat hooofdstuk; met behulp van die lijst kunnen relevante passages uit het betreffende hoofdstuk worden geselecteerd (voorbeeld).

Geplaatst in digitale bibliotheek, open access, weblog digital humanities

Reageer