In de First Monday van deze maand: Loser Generated Content: From Participation to Exploitation, van Søren Mørk Petersen.

Met web 2.0 technologie creëren gebruikers inhoud voor sites die eigendom zijn van grote bedrijven. De fotosite Flickr is eigendom van Yahoo, en elke foto die een gebruiker uploadt draagt bij aan de winstcijfers van Yahoo (en straks wie weet van Microsoft). Petersen laat zien hoe de netwerken die op zulke sites bestaan (de relaties met andere gebruikers, de groepen) een effectieve belemmering zijn om foto’s van Flickr te migreren naar een andere site. Met de inspanningen die gebruikers steken in het vormen van een netwerk, sluiten ze zichzelf op. Ze dragen bij aan hun eigen exploitatie.

Overigens, constateert Petersen, speelde hetzelfde verschijnsel al voor web 2.0: Google kocht Dejanews, het archief van usenet postings, en profiteert sindsdien van de miljoenen uren vrijwillige inspanning die de auteurs in die postings staken.

Ook interessante vragen voor diegenen in de wetenschappelijke wereld die werken aan collaboratories: de eigenaar van het collaboratory profiteert van de bijdragen van de gebruikers, maar waar is het voordeel voor de gebruiker? Petersen laat zien dat in het geval van web 2.0 de beloning voor de gebruikers ligt in het plezier van het netwerk. Maar een collaboratory is werk, en een gebruiker zal zelf de vruchten van zijn eigen inspanningen willen plukken.

Geplaatst in community created content, weblog digital humanities

Reageer